Ny gästbloggare hos Winemarket
När Staffan frågade mig om jag ville skriva lite här på bloggen så började jag tänka tillbaka på det som varit. Jag är såpass gammal nu att jag kan kosta på mig lite tillbakablickar då och då. Vi, alltså Staffan och jag, lärde känna varandra då vi båda började plugga vid Restauranghögskolan i Grythyttan 1998. Det känns som ungefär ett år sedan vi stod där – inte så lite nervösa inför den första dagen vid skolan i obygden – och funderade på vad tusan som skulle hända.
Jag tror inte att någon av oss kunde gissa då var vi skulle vara idag; Staffan som egen vinimportör med företaget Winemarket – ett företag som på mindre än två år har gått från uppstart till framgångssaga – och jag som flykting från vinbranschen in i en värld med reklam och kommunikation.
Jag minns att Staffan skrev en uppsats i form av ett affärscase om en kombinerad vin- och charkbutik – så jag borde kanske ha anat lite av vart det skulle bära hän.
Jag var med och bollade idéer när Winemarket dök upp på tapeten. Jag minns att jag tyckte att det var ett intressant koncept. Ett koncept som verkligen plockade in de aspekter som jag trodde – och fortfarande tror – är nyckeln till en modern, framgångsrik affärsrörelse; det vill säga engagemang, passion och ett kort avstånd mellan produkt och konsument.
Genom att låta kunderna känna, smaka och bekanta sig med vinerna och genom att arbeta med produkter som har själ och hjärta – en historia att berätta – så hamnade Winemarket helt rätt i tiden och på marknaden.
Dagens vinkund; du som handlar här på Winemarket, vet vad jag pratar om. Det är passionen, engagemanget och kunskapen – kunskapen om produkten och producenten – som är grundstommen. Man vill ha ett vin som är gott och som har en berättelse – och det oavsett om man letar efter ett speciellt vin till en speciella middagen eller om man vill ha ett bra vin som fungerar till vardags.
Man vill veta vad man dricker!
Efter att ha arbetat med vin, först som sommelier och sedan som vininköpare, så tycker jag mig ha en hygglig koll på vad som gör ett bra vin. Det viktigaste för mig är att vinet är ärligt. Ärligt mot sig själv och mot sitt ursprung, ärligt med sin kvalitet och ärligt med sitt pris.
Det är liksom ingen mening att köpa en pinot noir från Kalifornien om den smakar som ett vin odlat i Bourgogne i Frankrike, eller för den delen att köpa en amarone som smakar som ett sötfruktigt vin från södra Italien.
Det handlar om ursprunget och att våga stå för viner som speglar detta. Och där ligger Winemarket i framkant.
Med vänliga hälsningar,
Jimmy,
Favoriter ur Winemarkets sortiment
Byron Santa Barbara Pinot Noir 2012
Jag minns att vi provade den första årgången, som Winemarket tog in, av denna hemma hos Staffan för ett par somrar sedan. Vilket klockrent vin. Kostar peanuts, smakar massor. Grymt bra till grillat lamm eller fläskfilé.
Champagne Serge Mathieu Brut Prestige, nv
En riktigt grym champagne som man faktiskt kan unna sig att okynnesdricka lite av. Det är lite motsägelsefullt kanske att små, kvalitetsdrivna producenter som verkligen producerar grymma saker ligger så billigt i pris. Verkligen jättegott.
Mountain Livin’ Pale Ale
Har du också velat hoppa på den stora amerikanska öltrenden som pågår just nu men tycker att det nästan blir för mycket humle ibland? Mountain Livin’ Pale Ale är fullpackad med smaker men är lite återhållen på humlen. Vilket gör den till en av mina favoriter.